Skip to main content

Renoveringen

När Kungliga Djurgårdens Förvaltning övertog varvet i juni 2006 inleddes det stora renoveringsarbetet som avslutades först sju år senare med Kunglig invigning 2013.

Renoveringen av varvskontoret och byggnadsplaner

När Kungliga Djurgårdens Förvaltning (KDF) tog över varvet 2006 inleddes en omfattande renovering. En noggrann fotoinventering visade att alla byggnader var reparabla, och renoveringen började med varvskontoret, som var i mycket dåligt skick. Genom omfattande åtgärder, inklusive tak- och väggbyten, blev byggnaden åter användbar som platskontor för projektet, och även nya personalrum byggdes. Under denna tid engagerades tre arkitekter för att skapa ett nytt utseende för varvsområdet, med fokus på att bevara så mycket som möjligt av det ursprungliga.

Renovering av verkstad, smedja och båthallen

Den gamla verkstadslokalen vid Nordenskiöldsgatan var i mycket dåligt skick och drabbad av skadedjur som husmask och mögel. Efter en omfattande sanering och renovering blev Linhult & Jonsdotters Snickeri den första externa hyresgästen 2009. Smedjan, som var i liknande skick, renoverades och blev hem åt Skrotens Café och Skeppshandel 2011. Samtidigt byggdes en ny båthall på platsen för det gamla kollagret, med finansiering genom en sponsorlunch med Kungen som hedersgäst. Båthallen blev en viktig del av varvet, med Båthantverkarna och Linhult & Jonsdotter som hyresgäster.

Renovering av kajen och plåtskjul

Under 2010 och 2011 påbörjades renoveringen av de stora plåtskjulen vid kajen, som endast kunde bevara sina stålstommar. Lokalerna hyres idag av företag som El & Marinteknik och Hanson Marin. Samtidigt påbörjades en mycket omfattande renovering av den gamla kajen, som var i mycket dåligt skick. Efter att alla tillstånd var på plats färdigställdes kajen 2010 och användes för en flerskrovsregatta med 60 deltagande båtar 2011. I samband med kajrenoveringen sanerades även all förorenad mark på varvsområdet.

Den drygt 200 meter långa kajen från Beckholmsbron till Gröna Lund var fullständigt fallfärdig och livsfarlig att beträda.

I anslutning till renoveringen av kajen sanerades all förorenad mark på varvsområdet.

De stora plåtskjulen var i uselt skick och det enda som kunde bevaras var stålstommarna.

Hyresgästerna idag är El & Marinteknik och Hanson Marin och Maskinservice.

Den gamla verkstadslokalen var i ett bedrövligt skick och kunde närmast betraktas som ett Zoo för skadeinsekter.

Linhult & Jonsdotters Snickeri, numera Linjon Group flyttade in och blev vår första hyresgäst på varvet.

Det gamla kolskjulet revs och gav plats till en båthall där Båthantverkarna idag renoverar vackra träbåtar i halva lokalen.

I andra halvan driver Linjon ett av Nordens modernaste snickerier.

Den gamla smedjan var som de övriga husen i uselt skick.

Efter renoveringen flyttade Skrotens Café in. En trappa upp ligger möteslokalen Klubbarnas Klubb.

Det stora slipskjulet gick tyvärr inte att bevara, utan revs men det nya huset byggdes upp nästan identiskt med det gamla.

Där verkar idag Fabrique.

Nya Djurgårdsvarvet är ett historiskt varv på Djurgården i Stockholm, där Stiftelsen Nya Djurgårdsvarvet bevarar och vårdar Sveriges klassiska träbåtar.